Perlembagaan dan Kerajaan United Kingdom: Dinasti Normandy: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
 
Baris 8:
<!-- Commented out because image was deleted: [[Image:WilliamI.JPG|frame|Figure 1-1: William I]] -->
 
Dalam kursusHaluan sejarah politik, hukumperundangan dan kebudayaan England, telah berubah pada 1066, apabila William, Duke dari Normandy (juga digelar William yangsi Penakluk) secara berjaya memasukimenakluki negara ini dan menggantikan raja Saxon, Harold II.
 
Pada 1066 Raja Edward, juga digelar St Edward yangsi Pengaku, meninggal dunia. Sepupu baginda, Duke dari Normandy, mendakwa bahawa Raja yang tidak mempunyai anak itu telah menamakan baginda pewaris sewaktu suatu lawatan ke Perancis, dan bahawa pendakwa lain ke takhta, Harold Godwinson, telah pledgedberjanji untuk menyokong William apabila beliau beradaterdampar dalam keadaan kapal karam di Normandy. VeracityKesahihan cerita ini, meskipun, adalahbagaimanapun doubtfuldiragukan, dan Harold mendapatkanmenaiki mahkotatakhta sewaktu kematian KingRaja Edward. William, meskipun,kemudian menyerang England pada September, dan mengalahkan Harold di Pertempuran Hastings yang masyhur pada OctoberOktober.
Dalam kursus sejarah politik, hukum dan kebudayaan England, telah berubah pada 1066, apabila William, Duke dari Normandy (juga digelar William yang Penakluk) secara berjaya memasuki negara dan menggantikan raja Saxon, Harold II.
 
Pada 1066 Raja Edward, juga digelar St Edward yang Pengaku, meninggal dunia. Sepupu baginda, Duke dari Normandy, mendakwa bahawa Raja yang tidak mempunyai anak itu telah menamakan baginda pewaris sewaktu suatu lawatan ke Perancis, dan bahawa pendakwa lain ke takhta, Harold Godwinson, telah pledged untuk menyokong William apabila beliau berada dalam keadaan kapal karam di Normandy. Veracity cerita ini, meskipun, adalah doubtful, dan Harold mendapatkan mahkota sewaktu kematian King Edward. William, meskipun, menyerang England pada September, dan mengalahkan Harold di Pertempuran Hastings yang masyhur pada October.
 
==William II==