FOSS Pengenalan Am/Linux: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
BRPever (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 123.136.111.22 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh BRPever
Teg: Undur
 
Baris 6:
Linux ialah ''buzzword'' FOSS yang paling kerap didengar dalam media massa hari ini. Walaupun demikian, oleh sebab ia biasa digunakan, istilah Linux digunakan dengan maksud yang bertambah luas. Amat penting yang takrif-takrif berlainan Linux difahami agar perbincangan tentang Perisian Bebas dan Sumber Terbuka (FOSS) dapat difahami.
 
=== Linux sebagai inti ===
Kenape setengah2 puki xde bulu
 
Linux pada mulanya digunakan sebagai nama [[w:Linux (inti)|inti]] (''kernel'') yang dicipta Linux Torvalds. Inti ialah pusat kritikal sesebuah sistem pengendalian (OS) yang mengawal penggunaan CPU, pengurusan memori dan peranti-peranti perkakasan. Ia juga menjadi pengantara buat komunikasi antara program-program berlainan yang terlaksana dalam sistem operasi. Terdapat inti-inti FOSS yang lain, termasuk inti Mach yang menjadi teras beberapa edaran sistem ''Berkeley Software Distribution'' (BSD).
 
Inti dapat saling bertukar mahupun kebolehan ini terhad. Kebanyakan aplikasi FOSS akan berfungsi dengan inti Mach, Linux ataupun inti GNU Hurd yang masih eksperimen GNU Hurd tanpa banyak masalah. Walau bagaimanapun, jenis inti banyak mempengaruhi prestasi dan platform perkakasan yang boleh melaksanakan sistem FOSS. Misalnya, inti kurang matang GNU Hurd hanya dapat berfungsi pada seni reka X86 (PC). Inti Linux sudah diport agar dapat berfungsi pada mana-mana bentuk seni reka komputer, temasuk PlayStation 2 <ref>“Linux for Playstation 2 Community” [laman rumah dalam talian]; disediakan di [http://playstation2-linux.com/ http://playstation2-linux.com/]; Internet; capaian 9 November 2003.</ref>, komputer kerangka utama dan peranti terbenam.
 
=== Linux sebagai edaran ===
 
Cara penggunaan istilah Linux pada hari ini merujuk kepada [[w:Edaran Linux|edaran Linux]], yang merangkumi lebih daripada inti. Edaran Linux (kadang kala disebut edaran GNU/Linux bagi mengiktiraf sumbangan signifikan Projek GNU) mengandungi inti Linux yang berada pada terasnya dan semua komponen FOSS yang diperlukan untuk mewujudkan fungsian sistem operasi sepenuhnya. Ini termasuk pustaka-pustaka sistem, antara muka pengguna grafik (GUI), pangkalan data, pelayan web, utiliti e-mel, dan lain-lain. Komponen-komponen yang sama ini juga diketemui pada FOSS lain dan juga sistem-sistem operasi proprietari. Sebagai contoh, XFree86 ialah GUI landasan lalai GUI buat Linux dan BSD. XFree86 juga digunakan dalam sistem proprietari Unix seperti Solaris, HP-UX dan sistem AIX IBM.
 
Laporan-laporan yang menyatakan bahawa "Munich Mungkin Memilih Linux Akhirnya" <ref group=nota>Asal, "Munich May Opt for Linux After All"</ref><ref>Proffitt, Brian, “Munich May Opt for Linux After All”, 26 Mei 2003, Linuxtoday.com [laman rumah dalam talian]; disediakan di [http://linuxtoday.com/infrastructure/2003052600126NWSWPB http://linuxtoday.com/infrastructure/2003052600126NWSWPB]; Internet; capaian 9 November 2003.</ref> merujuk kepada edaran Linux, termasuk pemprosesan kata, pencetakan dan perisian e-mel. Walaupun inti Linux menyumbang kurang daripada 0.25 peratus (saiz fail dedua) edaran Linux, kefungsiannya amat kritikal sehinggakan seluruh edaran itu dipanggil Linux.
 
Tidak ada edaran Linux tunggal. Sementara semua edaran mengandungi inti Linux secara terasnya, aplikasi-aplikasi FOSS yang dimuatkan dan konfigurasi yang disokong berlainan. Terdapat beberapa edaran komersial, pelbagai edaran percuma, dan banyak edaran istmewa yang disasarkan kepada keperluan-keperluan unik pengguna-pengguna berlainan. Sementara kandungan FOSS edaran Linux berlainan kebanyakannya sama, edaran-edaran ini dioptimumkan untuk kegunaan berlainan, seperti pelayan atasan (''high-end server''), komputer meja mesra pengguna, malah juga sistem terbenam. Edaran penyetempatan yang paling minimum memuatkan fon, kaedah input dan terjemahan menu yang diperlukan untuk penggunaan perisian dalam bahasa serantau.
 
== Adakah Linux FOSS? ==
Baris 56 ⟶ 68:
== Nota kaki ==
{{reflist|group = nota}}
 
==Rujukan==
<references/>
 
[[Kategori:FOSS Pengenalan Am|Linux]]
 
[[en:FOSS A General Introduction/Linux]]