FOSS Pengenalan Am/Linux: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BRPever (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 123.136.111.22 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Aurora
Teg: Undur
X
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 20:
Tidak ada edaran Linux tunggal. Sementara semua edaran mengandungi inti Linux secara terasnya, aplikasi-aplikasi FOSS yang dimuatkan dan konfigurasi yang disokong berlainan. Terdapat beberapa edaran komersial, pelbagai edaran percuma, dan banyak edaran istmewa yang disasarkan kepada keperluan-keperluan unik pengguna-pengguna berlainan. Sementara kandungan FOSS edaran Linux berlainan kebanyakannya sama, edaran-edaran ini dioptimumkan untuk kegunaan berlainan, seperti pelayan atasan (''high-end server''), komputer meja mesra pengguna, malah juga sistem terbenam. Edaran penyetempatan yang paling minimum memuatkan fon, kaedah input dan terjemahan menu yang diperlukan untuk penggunaan perisian dalam bahasa serantau.
 
X
== Adakah Linux FOSS? ==
 
Inti Linux FOSS, dilesenkan di bawah ''GNU General Public License'' ("Lesen Awam Am GNU"). Walau bagaimanapun, edaran Linux berlainan mengandungi komponen yang berlainan, yang sebahagiannya bukan FOSS. Misalnya, edaran Jerman, SUSE, menyertakan program pemasang YaST (''Yet another Setup Tool'') ("Satu lagi Alat Pemasang") yang bukan FOSS.
 
Edaran Debian GNU/Linux<ref>“Debian GNU/Linux -- The Universal Operating System“ [laman rumah dalam talian]; disediakan di [http://www.debian.org http://www.debian.org]; Internet; capaian 9 November 2003. </ref> merupakan satu-satunya daripada sebilangan kecil edaran yang komited untuk hanya memuatkan komponen FOSS (seperti ditakrifkan oleh ''Open Source Initiative'' ("Inisiatif Sumber Terbuka") (OSI)) dalam edaran terasnya.
 
== Dari mana dapat kita peroleh Linux? ==